NU SUNT DE ACORD CU VACA !

20 Nov

FANII MOTORSPORTULUI IN ROMANIA SUNT MULTI, ZECI DE MII, CHIAR SUTE DE MII !!!

 

 

Am citit acum cateva saptamani o parere a lui Vaca, scrisa pe prima pagina a ceea ce ar trebui sa fie biblia fanilor de motorsport…dar care este doar pe locul 3 sau 4 daca nu folosesti cuvantul “raliu” in cautare pe trafic.ro, si folosesti mai corect motorsport sau motoare!

El pratic zicea ca fanii din Romania sunt marfa rara, ca doar cateva sute de persone sunt fani adevarati si din cauza asta, la anumite raliuri, sunt putini pe probele speciale. Si asta ar fi o boala a sportului nostru. Mai mult, impartea fanii in mai multe categorii: aspiranti, fotografi, specialisti si….spritari!

In mod normal imi place ce scrie Vaca, este un pic prea mult fan Marisca-Itu si iubeste prea mult Brasovul dar asta nu e rau :) Are o viziune clara din punct de vedere al fanilor si este curios sa stie ce se afla in spatele unor lucruri, asa ca pot sa ma declar “fan” Vaca. Insa, de data asta, cred ca a gresit total !

Problema unei prezente mai scazuta la anumite raliuri este una adevarata dar nu are nicio legatura cu dimensiunea si numarul “elitei” fanilor, pentru ca Vaca de asta vorbea. Despre oamenii care stiu tot sau cred ca cunosc totul despre fiecare echipaj, masina si raliu din Romania.

Catre ei se adreseaza site-ul unde scrie, si inca trei sau patru situri, catre cei care au o mentalitate latino-balcanica si sunt siguri ca, cu un pic de antrenament, ar fi mai rapizi decat aproape toti pilotii care sunt la noi ( decat mine sunt sigur…! :)  ). In plus, acestia cred ca fara ei, sportul nostru, noi pilotii, organizatorii, si mai mult, sponsorii, nu am avea ce sa cautam!!!

Asa de gustos rad, clar in interiorul meu, cand citesc sau ascult niste analize despre ce merge si ce nu merge in raliuri la noi si ce ar trebui sa faca X sau Y! Vaca draga, problema ca la Brasov, la Arad, la Bacau, la Iasi sunt fani putini pe probe este strict legata de organizatori si de prioritatile lor, nu de lipsa fanilor de motorsport in Romania !

Sa nu se supere nimeni, vorbim de ce s-a intamplat acasa la mine, vorbim de Cluj si inainte sa incepem vreau sa clarific inca odata un lucru: NRA nu a fost implicata direct in organizarea Transilvania Rally. Echipa organizatoare formata din Marisca, Calugar si Morar sunt prietenii, colegii nostri si bineinteles ca nu ne-am dat la o parte daca ne-au cerut ceva, dar strategiile, metodele si gestionarea resurselor pentru acest raliu se datoreaza doar lor. Noi nu am facut nimic si nu avem niciun merit in succesul acestui raliu.

Eu ma numar printre cei care cred ca doctorul Savu a fost “furat” pe nedrept de catre FRAS de raliul lui, un raliu care traia decent, nu era nici cel mai bun si cu siguranta nici cel mai rau. Avea si el publicul in scadere, dar nu era nici pe departe ca cel de la Bacau!

Bine, federatia a hotarat ce a hotarat si s-a deschis vanatoarea raliului Clujului, cine putea sa organizeze in locul doctorului si imediat au inceput zvonuri. Ba ca organizeaza echipa de la Arad, ba ca cea de la Brasov… Orgoliul si existenta unor oameni competenti si experimentati au facut sa se nasca acest “partid” la Cluj cu clujeni!

Cum ziceam mai sus, interesul pentru raliul Clujului era in scadere pentru fanii motorsportului si fanii sportului in general. Probele erau aceleasi de multi ani, superspeciala intr-o parcare si cu o dinamica descendenta a spectaculozitatii in ultimii doi ani, asa ca echipa noua de organizare a acceptat provocarea si a vrut sa incerce.

Oare are dreptate Vaca cand spune ca nu sunt iubitori ai motorsportului sau poate suntem prea putini in domeniul asta care gandim ca iubitori sunt foarte multi dar, la fel ca societatea in sine, au devenit mai exigenti, mai comozi si mai lenesi si trebuie facut “ceva” special pentru a le atrage atentia? Trebuie sa investesti bani si energie, sa vii cu idei noi, cu mai mult spectacol si cu mult mai multa munca!

Asa ca hai sa incercam sa facem proba spectacol in centru Clujului! Ideea aparuse de mult la Cluj, dar fostii organizatori credeau ca nu vor primi niciodata acceptul din partea autoritatilor si ca, mai mult, nu se poate sa inchizi orasul. Clar aici a fost nevoie de o investitie uriasa de timp. Ar fi fost mult mai usor si economic sa nu convingi pe nimeni ca este o idee buna, mult mai ieftin sa nu aduci 40 de oameni de paza acolo si 100 de jandarmi!

Ce a fost pe proba aia si cata lume a venit, s-a distrat, a fost mandra de ce s-a intamplat in centrul Clujului, nu trebuie sa zic eu…!

Dar nu era de ajuns…hai sa mergem cu probele in Faget, se revenim la traditie, iar lucrul asta demult se dorea dar tot nu se putea. Prea multi jandarmi, prea multe probleme de securizare pentru o straduta, prea multe eforturi si tot mai multi bani de cheltuit, toate astea insemnand mai putini bani in buzunarul organizatorului…!

Ce a fost pe Faget…pe proba de zi si de noapte…cata lume, cati fani s-au regasit in Cluj, tot nu trebuie sa zic eu…!

Pe probele de sambata a fost mai multa lume ca la ultima editie dar tot se poate mai mult. Si in parcul service, unde s-a desfasurat evenimentul paralel cu raliul, lumea se uita la masini, la standuri, la banerele cu sponsori, la promotiile sponsorilor. A fost clar peste media din Romania si asa cum ii cunosc eu pe organizatori, anul viitor va fi mai multa promovare, mai multe idei pentru fani si simplii pasionati, pentru copii si Transilvania Rally va arata ca la Cluj sunt zeci de mii de fani ai motorsportului.

Chiar daca Clujul este acum casa mea, la fel de multi pasionati sunt si la Arad, Timisoara, Brasov sau Iasi, dar trebuie ca organizatorii sa nu-si doreasca sa traiasca din veniturile aduse din aceasta activitate si sa nu mai minimizeze tot ceea ce inseamna spectacol, sa nu vrea sa le ramana mai multi bani in buzunar doar pentru ca este criza !!! Trebuie muncit draga Vaca pentru fani, trebuie stat dupa ei…nu “stat” si plins ca nu sunt, ca nu este promovare media. Cine zice ca “sportul asta clar este de c…t” nu are dreptate !!!

Sunt fani, multi si dispusi sa faca multe pentru pasiunea lor, chiar daca nu stiu ce este un S2000 sau un RRC, cum functioneaza ALS-ul, sau de ce bioetaanolul este mai performant decat benzina de curse…dar le place zgomotul masinilor si al cauciucurilor, mirosul de curse, sa vada o masina de-a latul, sa simta adrenalina si sa viseze cum ar putea merge ei pe traseu cu masina lor de zi cu zi…!

Acestia sunt fanii si pasionatii de motorsport din Romania, cei care erau pe serpentina de la Tg. Mures, cei care erau pe Faget si in Piata Unirii la Cluj, pe Santa la Sibiu, pe speciala de la Brasov, dar sunt exigenti, vor tot timpul “ceva” nou, vor sa se simta si ei protagonisti la “ceva” frumos si interesant! Sunt curiosi dar se plictisesc usor si repede…! La fel ca la stadion, unde chiar si acolo trebuie concursuri, replay, muzica, baruri…si asa mai departe !!!

Si draga Vaca, noi avem nevoie exact de ei, de fanii generici care pot sa zica niste “bestialitatii”, sa intrebe unde este Titi Aur si daca Leu se mai da, daca bubuielile produse de ALS inseamna ca motorul este stricat, de cei care zi de zi, atunci cand aud un zgomot mai tare si tunat pe strada, se uita de la cine vine…! :)

Si draga Vaca, sunt extrem de multi in Romania, sute de mii dar vor sa vada “ceva” facut pentru ei, nu doar pentru elitistii snobi de pe vremea Gordini-urilor si Oltcit-urilor. Vor sa participie la un EVENIMENT pentru public, nu pentru nevoile financiare ale organizatorilor…!!!

 

In rest, draga Vaca…sunt total de acord cu tine !

 

 

 

No comments yet

Leave a Reply